نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم اقتصادی، گروه علوم اقتصادی، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد علوم اقتصادی، گروه علوم اقتصادی، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد مدریت بازرگانی، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران
چکیده
از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون تحریمهای متنوع و گسترده علیه ایران اعمال شده است. این تحریمها با اهداف سیاسی و اقتصادی بخشهای مختلف، از جمله تجارت خارجی را متأثر ساخته است. در این پژوهش، اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت ایران و شرکای تجاری آن به روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) بررسی و تحلیل شده است. تحریمها با استفاده از مطالعه هافبایر به تحریمهای گسترده و محدود تقسیم شده و به عنوان متغیر مجازی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که تحریمهای اقتصادی قوی (گسترده) تأثیر منفی بر کل تجارت خارجی ایران داشته است. درحالیکه تجارت خارجی ایران توانسته است، در سایه تحریمهای اقتصادی ضعیف (محدود) به رشد خود ادامه دهد. تحریمهای گسترده و محدود باعث افزایش تجارت ایران و کشورهای گروه اول و سبب کاهش تجارت ایران و کشورهای گروه دوم شده است. تحریمهای گسترده باعث کاهش صادرات و واردات شده اند؛ لیکن تأثیر آن بر صادرات بیشتر از واردات است. تحریمهای محدود بر صادرات و واردات تأثیر نداشته بودند. بنابر این سیاستگذاران اقتصادی باید جهت مدیریت اثر تحریم های اقتصادی، توسعه تجارت با کشورهای هم سو و همسایه را مدنظر قرار دهند.
کلیدواژهها
موضوعات