نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، مریوان، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف از مقاله حاضر تأثیر برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد شهری از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه‌های شهر تهران (دانشگاه تهران، خوارزمی، شهید بهشتی، تربیت‌مدرس، علامه طباطبایی و رجایی) بود. روش این تحقیق توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است؛ و در دو بخش کیفی و کمی انجام‌گرفته است. برای بررسی ابعاد و عوامل اثرات برگزاری رویداد ورزشی و روایی ساختاری ابزار تحقیق از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد استفاده گردید. در این تحقیق جامعة آماری را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه‌های شهر تهران (دانشگاه تهران، خوارزمی، شهید بهشتی، تربیت‌مدرس، علامه طباطبایی و رجایی) تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق بر اساس سؤالات تحقیق به‌طوری‌که تعداد سؤالات تحقیق ضربدر 10 شده که باتوجه‌به 18 سؤال طراحی‌شده برای پرسش‌نامه 180 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای بود که متغیرهای آن از طریق بررسی کتب دانشگاهی معتبر، مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات معتبر مدیریت و مدیریت ورزشی و مصاحبه با اساتید مدیریت ورزشی، صاحب‌نظران، به دست آمد. تحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به دست آمد نتایج نشان داد که مؤلفه‌های توسعه زیرساخت و مدیریت (17/4)، توسعه فرهنگی (91/3) و توسعه اقتصادی (88/3) به ترتیب در رتبه‌های بیشتر و کمتر قرار گرفتند، همچنین نتایج همبستگی خطی بین متغیرها نشان داد که بین توسعه زیرساخت و مدیریت و توسعه اقتصادی با میزان همبستگی (503/0) بیشترین ارتباط، توسعه فرهنگی و توسعه زیرساخت (482/0) بین توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی (422/0) ارتباط مثبت و معنی­داری وجود داشت. نتایج نشان داد که عامل توسعه زیرساخت و مدیریت مهم‌ترین اثرات برگزاری رویداد ورزشی بر اقتصاد شهری محسوب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Abdoli, B. (2013). Psycho-social foundations of physical education and sports. Publisher: Badam Kitab. Fifth Edition. [In Persian]
Andreff, W., & Szymanski, S. (Eds.). (2006). Handbook on the Economics of Sport. Edward Elgar Publishing.‏
Börner, J. (2015). Sportstätten-Haftungsrecht Eine systematische Darstellung, Duncker & Humblot. Berlin.
Bruhn, M. (2016). Kommunikationspolitik: Systematischer Einsatz der Kommunikation für Unternehmen, erlag: Vahlen Franz GmbH, 2015, ISBN 10: 3800648911ISBN 13: 9783800648917
Chalkiey, B. and Essex S. (2010). Urban Development Trough Hosting International Events: a History of the Olympic Games. Planning Perspectives, 14, 4, 369-394.
Fathi, F., moharramzadeh, M., Vahdatipour, A., & Nouri, M. S. (2023). Strategies for obtaining and hosting sports events in Iran Case study: World military games (cism). Sports Marketing Studies, 4(1), 45-59. doi: 10.22034/sms.2023.62675
Getz D. (2007). Event management and event tourism. Cognizant Communication Corporation, New York.
Gibson, H. J. (2016). Sport tourism: a critical analysis of research". Sport Management Review 1:1. Pages 45-76.
Greenwell, T. C., Danzey-Bussell, L. A., & Shonk, D. J. (2019). Managing Sport Events. Human Kinetics. https://books.google.com/books?id=IZ-fDwAAQBAJ
Horne, J., & Manzenreiter, W. (2016). An Introduction to the Sociology of Sports Mega-Events. The Sociological Review, 54(2_suppl), 1 -24. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.200 6.00650.x
Hosseini, A. Al-Sadat, F. (2015). Sports, City, Tourism, presented as a lecture at the first National Conference on City and Sports, 106-110. [In Persian]
Howard, D. & Crompton, J. (2004). Financing Sport. Fitness Information Technology, Sport Management Library.
Humphreys, H., & Prokopowicz, S. (2007). Assessing the impact of sports mega-event in transition economies: Euro 2012 in Poland and Ukraine. International Journal of Sport Management and Marketing, 5, 496-509
Jago, L & Shaw, R. (2008). Special events: a conceptual and differential framework. Festival Management and Event tourism, 2, 21- 32.
Jalali, F., Majid. and Alidoost G, I. (2016). Event Management and Tehran Sports Camp: Publisher: University of Tehran Printing and Publishing Institute. fourth edition. [In Persian]
Jones, c. (2001). Mega-events and host region impacts- determining the true worth of the 1999 Rugby World cup. International Journal of tourism, 3, 3, 241-251.
Karadakis, K., & Kaplanidou, K. (2010). Event leveraging of mega sport events: A SWOT analysis approach. International Journal of Event and Festival Management, 1(3), 170–85.
Kildsen, G. T. (2018). Management of leisure time and healthy recreation, translators: Ali Mohammad Safania, Milad Pir Ali, Morteza Dosti, Publisher: Bamdad Kitab. [In Persian]
Lee, C & Taylor, T. (2005). Critical reflections on the economic impact assessment of a mega-event: the case of 2002 FIFA World Cup. Tourism Management, 26, 595–603.
Lieber, S. R., & Alton, D. J. (1983). Visitor expenditures and the economic impact of public recreation facilities in Illinois. Visitor expenditures and the economic impact of public recreation facilities in Illinois., 36-54.‏
Malfas, M., Theodoraki, E., & Houlihan, B. (2004, September). Impacts of the Olympic Games as mega-events. In Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Municipal Engineer (Vol. 157, No. 3, pp. 209-220). Thomas Telford Ltd.‏
Masterman, G, (2007). Strategic management of sports events with an international approach. translated by Seyyed Mohammad Hossein Razavi, Mohsen Baluryan, Mohammad Reza Broumand, Shamal Baindar Publishing House, Amol [In Persian]
Media, N. (2012). TV viewership of the Super Bowl in the United States from 1990 to 2013 (in millions). Retrieved from, http://www.statista.com/statistics/216526/super-bowl-ustvviewership.
Minaret, l. (2012) An Olympic legacy for all? The non-infrastructural outcomes of the Olympic Games for socially excluded groups (Atlanta 1996eBeijing
2008). Tourism Management 2012. 33(2).361 -70.
Moharramzadeh M, Nouri, M S. Kiani F, Havandi Zad Aghdam H.(2022) The effect of brand reputation on encouraging customers to choose brands of sports products in Ardabil city. 3 2022; 10 (37) :25-37 URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1694-fa.html
Moharramzadeh, M. Fathi, F. Nouri, M. S .(2018). Analyzing the reasons for the attendance of spectators in the 2018 Volleyball World League and its relationship with history, amount and return Research in sports management summer 2018, year 8 - number 8
Mohramzadeh, M., Fathi, F., & Nouri, M. S. (2019). Analyzing the Motivations for the Presence of Spectators in the 2018 Volleyball Nations League (VNL) and its Relationship with Background, Amount and Renewed Presence. Research in sport Management, 8(8), 47-74. doi: 10.22054/qrsm.2019.11014
Müller, M. (2015). What makes an event a mega-event? Definitions and sizes. Leisure Studies, 34(6), 627-642. https://doi.org/10.1080/02614367.2014.993333
Ottevanger, H. J. (2007). Sport Tourism: Factors of influence on sport event visit motivation. Master of Arts in European Tourism Management, Bournemouth University (UK), 7-28.‏
Preuss, H., & Solberg, H. (2006). Attracting major sporting events: The role of local residents. European Sport Management Quarterly, 6(4), 391 -411.
Schmid, U. (2016) Event Management im Spitzen-Wettkampf sport, Verlag Dr. Kovac, Hamburg.
Turco, D. M. Riley R & Swart K. (2002). Sport Tourism Morgantown, WV: Fitness Information Technology, Inc.
Westerbeek, H. M., Turner, P., & Ingerson, L. (2002). Key success factors in
bidding for hallmark sporting events. International Marketing Review, 19(2/3), 303-15.
Whitson, D., & Horne, J. (2016). Underestimated costs and overestimated
benefits? Comparing the outcomes of sports mega-events in Canada and Japan. Sociological Review, 54(2), 71 -89.